partnerzy

facebook_page_plugin
  • baner2.png
  • baner3.png
  • baner1.png
  • baner5.png
  • baner4.png

Zapraszamy do Olsztynka, dawnego Parvum Olstin – Małego Olsztyna. Tym razem będziemy gośćmi mieszczącego się tutaj Muzeum Budownictwa Ludowego – Parku Etnograficznego. Jego początki wiążą się z Królewcem, a obecna lokalizacja jest efektem przenosin, które miały miejsce w latach 1938-42. Skansen tworzyło wówczas 14 obiektów. Po wojnie nastąpiła dalsza rozbudowa kolekcji, tak że obecnie, na 100 ha, można podziwiać 68 obiektów architektonicznych oraz ekspozycje rzadkich gatunków zwierząt gospodarskich polskiego pochodzenia. Wśród obiektów muzealnych znajdują się chałupy z Powiśla, Warmii, Mazur, Sambii i Małej Litwy.

Olkusz położony w sercu Jury Krakowsko – Częstochowskiej był miejscem walk podczas powstań narodowych i wojen światowych. W związku z przypadającą w tym roku 75. rocznicą zakończenia II wojny światowej proponujemy spacer śladem miejsc pamięci narodowej związanych z tym wydarzeniem. Ale nie tylko. W trakcie powstania styczniowego Olkusz i ziemia olkuska były miejscem licznych bitew i potyczek oddziałów, które szły z pomocą powstaniu z terenu zaboru austriackiego. Najbardziej znaną była bitwa pod Krzykawką, jaka rozegrała się 5 maja 1863 roku. Zginął w niej włoski ochotnik pułkownik Francesco Nullo, który dowodził kilkudziesięcioosobową Legią Cudzoziemską. Podczas I wojny światowej teren ziemi olkuskiej był miejscem krwawej Bitwy Jurajskiej, jaka toczyła się na przełomie listopada i grudnia 1914 roku. Były to największe działania wojenne w historii tych ziem. Także i II wojna światowa odcisnęła tutaj swe piętno. Wymordowano całą olkuską społeczność żydowską, a w pacyfikacjach, egzekucjach i aresztowaniach straciło życie wielu polskich patriotów. Pamięci ich wszystkich poświęcamy te trasę.

Dla pierwszych 10 osób, które pokonają trasę i zgłoszą się z odpowiedziami do olkuskiego Punktu Informacji Turystycznej, czekać będą upominki.

Nadal pozostajemy w Kotlinie Kłodzkiej. Tym razem odwiedzimy Międzylesie. To miasto leżące pomiędzy Masywem Śnieżnika a Górami Bystrzyckimi, założył w połowie XIII wieku jeden z książąt czeskich. Niedługo potem, król Czech Wacław II przekazał dobra międzyleskie wraz z miastem klasztorowi Cystersów z Kamieńca Ząbkowickiego. Zakonnicy w Międzylesiu nie zabawili długo. Po dwudziestu latach sprzedali je pochodzącemu z Miśni rodowi von Gloubos. Kres panowania Gloubosów przyniósł okres wojen husyckich i doszczętne spalenie miasta przez wojska Jana Koldy w 1428 roku. Ogień zniszczył wszystko z wyjątkiem wieży zamkowej, która przez kilkadziesiąt lat stała okopcona i przez to do dziś nazwana jest czarną. Międzylesie było jeszcze wiele razy najeżdżane i palone. Nie oszczędzały go też powodzie. Mimo to miasto, za sprawą kolejnych właścicieli, zawsze podnosiło się z gruzów. Tak było i w roku 1643, gdy przez miasto przeszły wojska szwedzkie i doszczętnie je spaliły. Prawdziwy renesans Międzylesie przeżyło dopiero w XVIII wieku przede wszystkim za sprawą warsztatów tkackich. Z tego okresu zachowały się do naszych czasów drewniane domki tkaczy. Po ostatniej wojnie miasto szybko się zaludniło, w znacznej mierze za sprawą repatriantów ze wschodu. Przez wiele lat Międzylesie było ośrodkiem przemysłowo-handlowym, a ostatnio, także turystycznym.

Dzikowiec leży u podnóża Wapiennej, w dolinie Dzika, pomiędzy Garbem Dzikowca a Górami Sowimi. Nazwa wsi wywodzi się od starogermańskiego imienia Eberhart (eber – „dzik” i hard – „dzielny”). Od XIV w. używana jest uproszczona wersja nazwy wsi – Ebersdorf. W 1597 roku wieś przejęli Jezuici, którzy otworzyli tutaj m.in. kopalnię węgla kamiennego i wznieśli murowany kościół. Najpomyślniejszy rozwój dzikowieckich kopalń przypadł na połowę XIX w. Obok dwóch kopalń, w wiosce funkcjonował młyn wodny, dwie gorzelnie, cegielnia, cztery kamieniołomy i wapiennik. Przy okazji eksploatacji kamienia z Wapiennej odsłonięte zostało, unikalne w skali Europy i jedyne takie na Dolnym Śląsku, miejsce ze skamieniałościami z czasów późnego dewonu (ponad 300 mln lat temu). Jest to pozostałość istniejącego tutaj niegdyś morza. W Dzikowcu od 10 lat funkcjonuje tor 4x4 dla aut i quadów oraz dwa tory dla Modeli RC – Trial i Rally. Zarządza nimi SFA - Rozdroże. Po terenie toru przebiega część trasy - prosimy o zachowanie ostrożności i nie niszczenie oznaczeń.

Szanowni Państwo, w ramach naszego serwisu stosujemy pliki cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Więcej informacji w Polityce Prywatności.

Akceptuję pliki cookies